Nie daj się kanibalizacji słów kluczowych

Opublikowano: 2017-04-21 12:37:29


Chociaż ten temat pojawia się już od dawna, to jednak jest bardziej zaniedbywany niż inne aspekty optymalizacji i pozycjonowania. I pomimo, iż dobry audyt strony internetowej bez większego problemu powinien wyłapać kanibalizację, z reguły wykonuje się go rzadko. A jednak obecnie treści na stronach internetowych publikujemy znacznie częściej, tym bardziej od czasu do czasu warto sprawdzić czy wszystko jest w porządku.

 

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? 

kanibalizacja słów kluczowych sporym problemem

 


Mianem kanibalizacji słów kluczowych określa się sytuację, w której to kilka podstron serwisu zoptymalizowana została pod kątem tej samej frazy. Inaczej rzecz ujmując, to moment w którym w wynikach wyszukiwania na jedno słowo kluczowe pojawiają się przynajmniej dwie strony docelowe dla tej samej domeny. Celem Google jest, aby na każde podane przez użytkownika zapytanie dostarczyć mu najlepszą odpowiedź. Najczęściej jest to jeden wynik per domena. Problem powstaje jednak w momencie, gdy z różnych powodów nie jest w stanie ustalić tej „najlepszej odpowiedzi” i podaje przypadkowe wyniki.
Pewne błędy z podejściu do budowy strony lub jej pozycjonowania mogą skutkować właśnie kanibalizmem. Dlatego należy co pewien czas kontrolować czy aby nas ten problem nie dotknął. 

 

Jakie są przyczyny kanibalizacji?

 


Jak już zostało wspomniane, kanibalizacja występuje wówczas, gdy algorytm wyszukiwarki nie jest w stanie dopasować najlepszej odpowiedzi do zapytania internauty. Do pomocy wykorzystuje sygnały on-site wewnętrznych ( treści na stronie i struktura HTML, linkowanie wewnętrzne, właściwe meta tagi) oraz zewnętrznych, off-site ( linki dochodzące, ich liczba i jakość czy historia wyszukiwania internauty).
W momencie, gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem owych sygnałów dochodzi do kanibalizacji. W takiej sytuacji najczęściej występuje kilka czynników jednocześnie:


- podobne lub takie same treści na kilku stronach serwisu
- optymalizacja kilu stron pod to samo słowo kluczowe
- błędne linkowanie wewnętrzne
- podobny profil linków zewnętrznych
- używanie tych samych słów kluczowych na wielu stronach 

 

 

Jak radzić sobie z kanibalizacją?

 


Zdecydowanie najbardziej skutecznym rozwiązaniem jest wykluczenie najważniejszych słów kluczowych lub przynajmniej ich ograniczenie na innych podstronach oraz zadbanie o najlepszą optymalizację tej strony, na której nam zależy. Bywa, że te same frazy występują na mocno podlinkowanej stronie głównej i podstronie, na której znajduje się liczna fraza i dlatego lepiej odpowiada na potrzeby internauty. Warto zatem wzmocnić ważniejszą dla nas podstroję przynajmniej linkami wewnętrznymi z tych „zduplikowanych” wpisów, aby dać Google znać, który wpis jest dla nas istotniejszy.