Jaki powinien być sklep internetowy? 10 najważniejszych cech

Opublikowano: 2018-03-07 18:16:36

Sklep internetowy dla jednych sprzedawców jest głównym kanałem sprzedaży, dla innych jedynie dodatkiem do stacjonarnej działalności handlowej. Niezależnie od tego, jaką rolę pełni w firmie i jak dużo produktów można w nim znaleźć, powinien mieć kilka cech, dzięki którym użytkownicy chętnie będą z niego korzystać.

Najważniejsze cechy sklepu internetowego

Tworzenie sklepów internetowych Olsztyn

Aby wyznaczyć, które cechy e-sklepu są kluczowe, najlepiej jest postawić się na miejscu użytkownika.

Czego oczekuje, wchodząc na stronę? Jakie informacje są dla niego najbardziej istotne? Co zachęci, a co zniechęci go do zakupu? Co sprawi, że będzie czuł się na stronie bezpiecznie i zaufa sprzedawcy?

Odpowiadając sobie na te pytania, można sformułować 10 najważniejszych cech dobrego sklepu internetowego. Oto one.

 

 

 

  1. Przejrzystość strony. Ważne jest, aby strona była czytelna i aby użytkownik miał przed sobą wszystkie informacje, których potrzebuje - nie musząc ich szukać. Produkty powinny być przyporządkowane do poszczególnych kategorii. Taka klasyfikacja ułatwi znalezienie tego, co ma się zamiar kupić. Wyeksponowana powinna być także cena każdego produktu oraz jego opis/parametry. Jeśli osoba odwiedzająca stronę będzie musiała szukać tak podstawowych informacji, szybko się zniechęci do przeglądania oferty.

  2. Intuicyjna nawigacja. Poruszanie się pomiędzy kategoriami i podkategoriami produktów powinno być jak najprostsze. Na podstronach powinny znajdować się linki prowadzące do listy produktów w kategorii. Widoczne powinny być także zakładki "kontakt" oraz "koszyk", a panel użytkownika (jeśli sklep umożliwia rejestrację) powinien być łatwy w obsłudze.

  3. Dokładne opisy produktów. Wiele zależy od tego, jaki rodzaj produktów sprzedaje się za pośrednictwem sklepu internetowego. Ważne jest jednak, aby zapewnić użytkownikom jak najwięcej informacji na ich temat. Jeśli są to sprzęty specjalistyczne, można zamieścić karty produktów przygotowane przez producenta (np. w formie pliku do pobrania). Warto też przygotować opisy zawierające słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest strona – pomoże to osiągnąć sklepowi wyższą pozycję w wyszukiwarkach.

  4. Wyraźne zdjęcia. Każdy chce wiedzieć, co kupuje. Zdjęcia produktów powinny mieć dużą rozdzielczość. Na podstronie z produktem można zamieścić miniaturki, które powiększają się po kliknięciu. Im więcej fotografii, tym lepiej – to da użytkownikowi lepsze wyobrażenie na temat produktu.

  5. Bezpieczeństwo. Płatności dokonywane przez internet wciąż budzą niepokój w wielu internautach. Dlatego warto zrobić wszystko, aby robienie zakupów w sklepie internetowym było bezpieczne i nie wiązało się z żadnym ryzykiem. W przypadku sklepów umożliwiających rejestrację konta użytkownika należy też zadbać o odpowiednie zabezpieczenie strony (więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Kilka słów o protokołach http i https).

  6. Szybkość. Gdy podstrony ładują się długo, a zdjęcia nie chcą się wyświetlać zaraz po kliknięciu, istnieje ryzyko, że użytkownik straci cierpliwość i produktu poszuka gdzie indziej.

  7. Sprawna wyszukiwarka. Poszukując konkretnego produktu w sklepie internetowym zwykle korzystamy z wyszukiwarki, zamiast przeglądać zasoby konkretnych kategorii. Dlatego ważne jest, aby produkty były precyzyjnie nazwane, opisane i otagowane, a system wyszukiwania na stronie działał jak najsprawniej.

  8. Dostępność danych sprzedawcy. To daje użytkownikowi możliwość sprawdzenia wiarygodności podmiotu, z którym zawiera umowę kupna-sprzedaży. Szczegółowe informacje na temat firmy mogą się znaleźć w zakładce "Kontakt" lub w stopce strony.

  9. Kontakt ze sprzedawcą. Każdy sklep internetowy powinien oferować możliwość szybkiego kontaktu - telefonicznego lub za pośrednictwem komunikatora (np. wbudowanego w stronę). Na stronie powinny się znaleźć także pozostałe dane kontaktowe: adres e-mail/formularz kontaktowy, adres firmy. Klient może mieć pytania dotyczące produktu, chcieć zgłosić reklamację, dokonać zwrotu lub wymiany – i w każdej z tych sytuacji musi mieć możliwość bezpośredniego kontaktu.

  10. Brak błędów na stronie. Nieznalezione podstrony (błąd 404), puste kategorie, niedziałające linki, niewyświetlające się zdjęcia i inne błędy widoczne na stronie sprawiają, że użytkownicy tracą do niej zaufanie, obawiają się, że jest nieaktualna, a sklep nie funkcjonuje poprawnie. W związku z tym zniechęcają się do zakupu i poszukują w sieci bardziej wiarygodnego w ich oczach sprzedawcy.

To zaledwie część wymogów stawianych sklepom internetowym, jednak to te kwestie wydają się być najbardziej istotne z punktu widzenia użytkownika. Chcąc zdobyć jego zaufanie, a potem lojalność, trzeba zastanowić się, jakie są jego potrzeby, a potem zrobić wszystko, aby w spełnić je w jak największym stopniu.