Kilka słów o protokołach http i https

Opublikowano: 2017-04-06 15:18:36

Przed każdym adresem w oknie przeglądarki widnieje skrót http lub https. Nawet jeśli przy wpisywaniu adresu strony internetowej zostanie on pominięty, po załadowaniu strony pojawi się automatycznie. Mało kto zwraca na niego uwagę, warto jednak wiedzieć, że skrót ten oznacza rodzaj protokołu przesyłania danych z serwera.

  • http - Hypertext Transfer Protocol – to protokół komunikacji z serwerem, za pomocą którego przesyłane są żądania klienta dotyczące udostępniania dokumentów z sieci internetowej. Serwer odpowiada na żądanie wysyłając określone dane o sprecyzowanych parametrach. Protokół http to protokół bezstanowy, a oznacza to, że nie przechowuje on danych, co pozwala zmniejszyć obciążenie serwera. Aby jednak dane sesji mogły być zapamiętane, serwisy oparte na protokole http wykorzystują tzw. ciasteczka.

  • https - Hypertext Transfer Protocol Secure – to protokół w wersji szyfrowanej. Przesyłane z jego pomocą dane są trudniejsze do przechwycenia lub zmiany. Ten protokół wykorzystywany jest przez serwisy gromadzące dane użytkowników – np. portale bankowe, sklepy internetowe, a ostatnio coraz częściej także fora internetowe i portale społecznościowe. Od 2011 roku z protokołu https korzysta także wyszukiwarka Google.

 

Czy rodzaj protokołu ma wpływ na pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie w Google a rodzaj protokołu

W ostatnich latach coraz więcej osób zwraca uwagę na protokoły odwiedzanych stron internetowych, właściciele stron powinni natomiast wybrać je jak najbardziej świadomie. Wpływa to zarówno na bezpieczeństwo, jak i na proces pozycjonowania strony www w Google. Od 2014 roku wyszukiwarka analizuje strony również pod kątem wykorzystywanego przez nie protokołu, a korzystanie z https ma mieć w przyszłości coraz większy wpływ na wyniki wyszukiwania. Już teraz zauważa się pozytywne zmiany w pozycjach stron korzystających https, a z czasem znaczenie tego algorytmu będzie rosło. 

Świadczy o tym zresztą kolejny krok Google, jakim jest wprowadzenie do Google Chrome ostrzeżeń przed witrynami korzystającymi z http i oznaczanie ich jako "niebezpieczne". Dotyczy to w głównej mierze stron internetowych, w których wprowadzane są dane logowania użytkownika takie jak hasło i login.