
Audyt strony www – 3 ważne pytania i odpowiedzi
Opublikowano: 2019-05-16 10:29:44
Posiadanie firmowej strony internetowej to dopiero pierwszy krok do tego, by firma zaistniała w Internecie. Aby witryna była widoczna w wynikach wyszukiwania i przyciągała odwiedzających, konieczna jest jest właściwa optymalizacja pod kątem SEO oraz maksymalne usprawnienie jej funkcjonowania. Audyt strony www pozwala dowiedzieć się, jakie są jej mocne i słabe strony oraz jakie działania należy podjąć, aby osiągała zamierzone cele.
Zobacz też:
Co to jest audyt strony internetowej?
W ogólnym znaczeniu audyt to po prostu analiza zgodności z określonymi kryteriami. W przypadku strony internetowej kryteriami tymi będzie zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, jej właściwe funkcjonowanie (np. szybkość odpowiedzi, poprawne działanie umieszczonych na stronie odnośników) oraz zgodność z oczekiwaniami użytkowników.
Przy czym dwa ostatnie kryteria bardzo silnie wpływają na to pierwsze – jeśli bowiem na stronie wyskakują błędy, strona długo nie odpowiada lub użytkownik nie potrafi się na niej odnaleźć i szybko rezygnuje z jej przeglądania, odbije się to także na jej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.
Dlaczego warto wykonać audyt strony www?
Na podstawie audytu można zdobyć wiele cennych informacji na temat witryny, a następnie opracować plan działania mający na celu poprawę jej funkcjonowania i zdobycie lepszej pozycji w Google.
-
W kontekście SEO analizowane są między innymi takie kwestie jak: występowanie słów i fraz kluczowych na stronie, poprawność adresów URL, zawartość znaczników title i description, obecność, wielkość i opisy alternatywne grafik, poprawność treści (właściwe wdrożenie nagłówków, a także jakość, unikalność, długość, sformatowanie i sposób wyświetlania się tekstów), poprawność linkowania, indeksowanie poszczególnych podstron.
-
W kontekście funkcjonalności strony www analizie poddawane są głównie kwestie związane z jej użytecznością i bezpieczeństwem z punktu widzenia internauty: wiarygodność strony, nawigacja, responsywność, dostępność precyzyjnych i wyczerpujących informacji (na temat firmy, produktów, usług, sposobu kontaktu), poprawne funkcjonowanie poszczególnych aplikacji i modułów, ogólna spójność strony oraz jej wizualne i merytoryczne dopasowanie do branży, w której działa firma.
Audyt strony www pozwala na określenie jej aktualnego stanu. Kolejnym krokiem jest przygotowanie listy poprawek i dalszej strategii rozwoju dla witryny oraz stopniowe wdrażanie zmian i monitorowanie efektów.
Kto powinien zdecydować się na audyt witryny internetowej?
Odpowiedź jest prosta: każdy, kto chce, aby jego strona odniosła sukces w Internecie – czyli pojawiała się na wysokich pozycjach w Google, była przyjazna użytkownikowi, zwiększała sprzedaż firmy oraz budowała jej pozytywny wizerunek. Audyt jest absolutnie niezbędny w przypadku stron nowo powstałych, a także tych zaniedbanych pod kątem optymalizacji.
Jednak tak naprawdę można wykonywać go co jakiś czas również na stronach będących pod stałą opieką specjalistów od SEO – gdy zmieniają się algorytmy Google, pojawiają się nowe trendy marketingowe lub strona poszerzana jest o kolejne podstrony lub funkcjonalności. Praca nad stroną jest nieustanna, a audyt jest ważnym narzędziem dostarczającym cennych informacji i pozwalającym na podejmowanie działań w odpowiednim kierunku.
Przeczytaj także: Firmowa strona internetowa - wirtualna wizytówka Twojej firmy