Firmowa strona internetowa - wirtualna wizytówka Twojej firmy

Opublikowano: 2017-06-20 14:07:34

Jeśli Twojej firmy nie ma w internecie, to nie ma jej wcale. Czy to przesadzone stwierdzenie? Niekoniecznie. Zastanów się, w jaki sposób współcześnie większość osób szuka informacji o firmie i jej usługach. Pomyśl, jak można im tych informacji udzielić oraz co zrobić, aby były one pełne, jasne i przejrzyste. Czy jest na to lepszy sposób niż stworzenie strony internetowej?

Poniższy wpis będzie próbą odpowiedzenia na cztery ważne pytania dotyczące firmowych stron www:

  • Dlaczego firmowa strona internetowa jest niezbędna?

  • Jakie są najważniejsze elementy strony firmowej?

  • Jak powinna wyglądać firmowa strona www?

  • Co zrobić, aby strona www trafiła do szerokiego grona potencjalnych klientów?

No to zaczynamy!

Dlaczego firmowa strona internetowa jest niezbędna?

Strony internetowe - narzędzie marketingowe

Każda firma, która chce zaistnieć na rynku, musi znaleźć sposób na to, by dotrzeć do klientów. Pierwszą formą nawiązywania z nimi kontaktu, która przychodzi na myśl, jest oczywiście reklama.

Jednakże reklama w tradycyjnych mediach (radiu, telewizji, prasie) jest bardzo kosztowna. Poza tym jej minusem jest to, że jest źródłem jedynie częściowych informacji o firmie – np. o jej konkretnym produkcie lub usłudze – podczas gdy pozostałe elementy oferty są pomijane. Jest też formą skrajnie jednostronną – nie tworzy przestrzeni do interakcji, nie stymuluje do kontaktu z firmą i nie ułatwia komunikacji. Co więcej, zaufanie do reklam jest wśród ich odbiorców stosunkowo niskie. Bardzo często nie traktują oni reklamy jako wiarygodnego źródła wiedzy o firmie, marce czy produkcie.

Jeśli natomiast chodzi o strony internetowe, sprawa prezentuje się zgoła inaczej. Po pierwsze, wykonanie strony firmowej to koszt wielokrotnie niższy niż jednorazowa emisja 30-sekundowego spotu reklamowego w ogólnopolskiej telewizji (pomijając już koszty jego nakręcenia!). Po drugie, na stronie znajdują się pełne informacje o firmie, jej ofercie, produktach, siedzibie itd. Po trzecie, strona umożliwia bezpośredni kontakt z firmą – podane są na niej dane teleadresowe firmy, wstawione są formularze kontaktowe umożliwiające szybkie napisanie wiadomości z zapytaniem. Po czwarte, oficjalna strona internetowa uchodzi za rzetelne źródło wiedzy zarówno o samym przedsiębiorstwie, jak i o tym, co ono oferuje. No i na koniec – co w pierwszej kolejności robi osoba zainteresowana określonymi produktami lub usługami? Wpisuje w Google to, czego szuka, i przegląda strony internetowe, które pojawią się w wynikach. I właśnie dlatego bez strony www Twoja firma nie może się obejść.

Jakie są najważniejsze elementy strony firmowej?

Aby firmowa strona www właściwie spełniała swoje najważniejsze funkcje – to znaczy dostarczała informacji i jednocześnie zachęcała do skorzystania z oferty – muszą się na niej znaleźć podstawowe elementy:

  • Informacje o firmie – czyli informacje o zakresie jej działalności, lokalizacji siedziby, ewentualnie zarys historii firmy i etapów jej rozwoju. Treści tego typu są ważne dla budowania wizerunku firmy, zwiększają jej wiarygodność i mogą być bardzo cenne dla potencjalnych i obecnych klientów.

  • Opis oferty – to niezwykle ważny element struktury witryny, który dostarcza najważniejszych z punktu widzenia klientów informacji. Wyszczególnić należy wszystkie usługi (lub produkty), które oferuje firma. Warto możliwie jak najdokładniej je opisać, dzięki czemu klient łatwiej będzie mógł ocenić, czy rzeczywiście jest nimi zainteresowany.

  • Dane kontaktowe – dzięki nim klient może nawiązać z firmą bezpośredni kontakt, podjąć z nią współprace, skorzystać z oferty lub zadać ważne pytania.

  • Aktualności – są formą podtrzymywania kontaktu z klientami, pozwalają na informowanie o tym, co zmienia się w firmie lub w branży, umożliwiają przekazywanie informacji na temat nowych produktów/usług.

Jak powinna wyglądać firmowa strona www?

Strona internetowa i jej wygląd

Zarówno układ strony, jak i jej wygląd estetyczny (kolorystyka, grafiki) będą zależały od tego, w jakiej branży działa firma, jaki jest zakres jej usług oraz jaka jest identyfikacja rynkowa marki. Projekt strony www zawsze przygotowywany jest w oparciu o te dane. Zupełnie inaczej będzie się prezentowała strona lokalnego zakładu fryzjerskiego, a inaczej ogólnopolskiego producenta wyrobów chemicznych. Różna będzie zarówno ilość, jak i rodzaj informacji, które każda z tych firm chce udostępnić swoim klientom.

Niezależnie od tego, każda strona firmowa bez wyjątku musi być przejrzysta, schludna, spójna i bogata w aktualną, przystępnie zaprezentowaną treść. Internauta, który ją odwiedza, musi mieć możliwość błyskawicznego odnalezienia dokładnie tych informacji, których potrzebuje.

Dziesiątki zakładek ukrytych pod kilkoma rozwijalnymi menu nie spełnią właściwie tego zadania. Skutecznym odstraszaczem dla odwiedzających stronę osób są także wszelkie niedziałające linki, nieuzupełnione zakładki, rozstrzelone podstrony (np. uciekające nagłówki lub porozrzucane na podstronie zdjęcia), nieczytelne czcionki, rozpikselizowane grafiki. Niestety takie są często efekty tworzenia stron przez amatorów lub wybierania drogi na skróty, np. własnoręcznego budowania strony za pomocą internetowych generatorów. Taniej? Może i tak, ale w takich przypadkach trudno o satysfakcjonujący efekt, a osoba odwiedzająca witrynę szybko z niej ucieknie, gdy tylko trafi na jakiekolwiek przeszkody. Przy okazji wyrobi sobie negatywną opinię o firmie oraz prawdopodobnie... skorzysta z usług innej. Dlatego tworzenie stron internetowych powierza się profesjonalistom, a związane z tym koszty należy potraktować jako inwestycję w firmowy marketing.

Co zrobić, aby strona www trafiła do szerokiego grona potencjalnych klientów?

Pozycjonowanie w Google

Czy stworzenie strony www i wrzucenie jej na serwer wystarczy, aby dotrzeć do klientów ze swoją ofertą?

Tak – pod warunkiem, że szukając usług/produktów, w Google wpiszą dokładną nazwę firmy, a najlepiej od razu wklepią pełny adres strony.

Nie - jeśli wpiszą w wyszukiwarkę tylko słowa-klucze związane z działalnością firmy, co naturalnie zdarza się nieporównanie częściej. Dlatego kolejnym krokiem po stworzeniu strony firmowej jest jej odpowiednie wypozycjonowanie. Proces ten jest czasochłonny i pracochłonny. Obejmuje między innymi optymalizację strony pod kątem SEO oraz stałe zapełnianie jej wysokiej jakości treściami, które wyszukiwarka uzna za wartościowe dla internautów poszukujących określonych informacji. Te zadania także należy powierzyć specjalistom, którzy, przy użyciu całej swojej wiedzy i doświadczenia, są w stanie wypromować stronę i sprawić, że trafi na nią każdy zainteresowany określonymi usługami lub produktami internauta. W ten sposób firmowa strona www stanie się pełnowartościową wizytówką firmy, a zarazem prostym i niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym.