Dlaczego warto stosować storytelling w marketingu?

Opublikowano: 2019-04-24 10:27:27

Storytelling to pojecie, które w kontekście marketingu pojawia się ostatnio dość często. Łatwo jest więc uznać je po prostu za kolejny marketingowy trend, który przeminie tak jak inne. W rzeczywistości jednak opowiadanie historii ma dużo szerszy wymiar. Nie jest to jedynie reklamowa sztuczka, ale specyficzny sposób komunikacji, dzięki któremu można osiągnąć niezwykłe efekty.

Dlaczego warto opowiadać historie? Czyli kilka słów o potędze storytellingu

Storytelling

Tak w życiu, jak i w reklamie, historie mają ogromną siłę i mogą wpłynąć na odbiorców na wiele różnych sposobów. Warto je opowiadać z przynajmniej kilku powodów.

  1. Widzimy otaczający świat jako zbiór historii. To za ich pomocą nadajemy znaczenie wydarzeniom. Pojawiają się w niemal każdej naszej rozmowie, zachowują się w naszych wspomnieniach i zapisują w emocjach. Czytając opowiadania jako dzieci, poznajemy, jak funkcjonuje świat, uczymy się go interpretować i przygotowujemy się na to, co nas w nim spotka. Jako dorośli natomiast często odwołujemy się do naszych wspomnień, problemów, doświadczeń, relacji z innymi oraz przeżywanych emocji właśnie za pomocą opowiadanych historii. Nie są więc one imitacją lub odbiciem naszego codziennego życia, ale w pewnym sensie samym życiem.

  2. Historie mogą mieć magiczny wymiar. Mogą przenosić nas w inne miejsca i czasy – takie, których nie znamy, ale w których jednocześnie potrafimy rozpoznać pewne elementy z naszej własnej rzeczywistości. Umysł osoby słuchającej lub czytającej historię zachowuje się tak, jak gdyby ta osoba rzeczywiście uczestniczyła w opisywanych wydarzeniach. Dzięki temu zdobywa niepowtarzalne doświadczenia, które może potem odtwarzać w pamięci, uczyć się i czerpać z nich – mimo że była to "tylko" historia.

  3. Historie mają ogromną moc. Gdy zaangażujemy się w ciąg zdarzeń, trudno jest nam się z niego wyrwać. Poddajemy się wizji świata, którą przedstawia nam autor. Utożsamiamy się z bohaterami i szukamy tego, co nas z nimi łączy. Oczekujemy kolejnych wydarzeń i koniecznie chcemy poznać zakończenie. Ile razy zdarzyło się nam tak mocno "wkręcić" w historię – np. z książki lub serialu - że myśleliśmy o niej bez przerwy pomiędzy rozdziałami czy odcinkami, czekając niecierpliwie, aby móc poznać ciąg dalszy? Ile razy oglądaliśmy kilka odcinków serialu jeden po drogim lub czytaliśmy ostatnie, finałowe rozdziały powieści jednym tchem? Historia mocno nas trzyma przy sobie - jej siły nie da się zmierzyć, jednak bez wątpienia jest ona ogromna.

  4. Historie są wyjątkowe. Nie ma dwóch takich samych opowiadań, powieści czy filmów. Każda kolejna historia wzbudza inne emocje i oferuje inne przeżycia niż te poznane dotychczas. Każda wzbogaca i daje odbiorcy nowe doświadczenia, wiedzę i korzyści.

Osoby zajmujące się marketingiem powinny być świadome potęgi storytellingu, aby móc w pełni wykorzystać jego potencjał. Przekłada się to bowiem nie tylko na korzyść komercyjną, ale także na budowanie niepowtarzalnej relacji między firmą a klientem – opartej na autentycznych przeżyciach i emocjach.

Czytaj także: Social media – 6 skutecznych sposobów na dotarcie do odbiorców