Kolory na stronie internetowej mają znaczenie!

Opublikowano: 2017-07-18 13:28:14

Dobór kolorów na stronie internetowej nigdy nie jest przypadkowy. Kolorystyka strony powstaje na podstawie analizy wielu czynników, powinna być spójna identyfikacją wizualną firmy oraz budzić pozytywne skojarzenia.

Kolory na stronie internetowej a odczucia internautów

Kolory na stronie internetowej

Każdy kolor ma swoje "ukryte znaczenie" - wywołuje w nas pewne skojarzenia i emocje, z których rzadko kiedy świadomie zdajemy sobie sprawę.

  • Doskonałym przykładem jest kolor niebieski, który kojarzy się z rzetelnością i spokojem, budzi zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Nie bez powodu wiodący producenci w branży technologicznej i informatycznej tak często decydują się na jego wykorzystanie w swojej identyfikacji wizualnej. Przykładem mogą być firmy takie jak Hawelett Packard, Dell czy Samsung. Chcą być kojarzone z bezpieczeństwem, solidnością i stabilizacją. Niebieski króluje też wśród portali społecznościowych i produktów internetowych – spójrzmy chociażby na takie przykłady jak Facebook, Twitter czy WordPress.
  • Innym często używanym w marketingu kolorem jest czerwony, który budzi największe emocje. Dlatego też chętnie wykorzystuje go branża gastronomiczna (McDonald's, KFC), producenci żywności (Coca-Cola, 7Days) oraz zabawek (Lego, Fisher Price). Kolor ten pobudza i zachęca do działania (czyli w tym przypadku do zakupów). I choć może się niekiedy wydawać agresywny, to doskonale spełnia swoją rolę.
  • Kolor zielony jest natomiast kolorem natury. Kojarzy się z łagodnością i opanowaniem, relaksuje i uspokaja, przywodzi na myśl zdrowie i ekologię, dlatego też bardzo często wykorzystują go różne organizacje prozdrowotne i proekologiczne (Greenpeace) lub firmy, które chcą być kojarzone z proekologiczną polityką, naturalnymi produktami itp. Jest to też kolor przyjaźni, co przekłada się na następujące skojarzenia: łatwość w komunikacji, łatwe w obsłudze oprogramowanie, wysoka jakość produktów/usług.

Stworzenie strony firmowej w określonej kolorystyce może mieć więc duży wpływ na odczucia internautów. Ważne jest, aby dokładnie zastanowić się, jakie emocje ma wzbudzić strona w odwiedzających ją osobach i pod tym kątem wybrać dominujące barwy.

Identyfikacja wizualna firmy

Niezwykle ważne jest to, aby dobrane kolory współgrały z ogólną identyfikacją wizualną firmy. Bardzo często projekt graficzny strony www jest pod kątem kolorystyki oparty na barwach znajdujących się w logo firmy. Z reguły składa się ono z jednej lub dwóch barw i jest to podstawa do stworzenia całej kolorystyki strony. Dla uzupełnienia dodać można jeszcze jeden lub dwa kolory, wybrane np. w oparciu o wyżej opisane kryteria. Pamiętajmy, że na stronie internetowej w kolorze będzie nie tylko tło i elementy menu, ale także tekst (nagłówki, treść), buttony, linki itd.

Kolory wpływają na atrakcyjność strony internetowej

Dobór kolorów na stronie internetowej ma duże znaczenie i jest jedną z podstaw kreowania marki. Nad wyborem kompozycji kolorystycznej pracuje zawsze zespół grafików, webmasterów i marketingowców – choć oczywiście ostateczny efekt i tak jest każdorazowo uzależniony od akceptacji klienta. Warto jednak zaufać w tej kwestii specjalistom, którzy potrafią łączyć kolory tak, aby nie tylko do siebie pasowały, ale wywoływały też określony efekt marketingowy.