Czy nadajesz się na copywritera?
Opublikowano: 2018-10-25 10:43:08
Copywriterem nie każdy może być. Z pozoru wydaje się, że wystarczy jedynie "umieć pisać", jednak w praktyce łatwo odróżnić dobrego copywritera od tego, który po prostu "klepie w klawiaturę" – przede wszystkim po tym, czy jego teksty faktycznie realizują zamierzone cele. A cele mogą być różne, w zależności od tego, czy jest to wpis na bloga, tekst reklamowy, opis produktu, czy inny rodzaj tekstu.
Dobry copywriter powinien być przede wszystkim wszechstronny – potrafić wejść w rolę autora widmo, eksperta czy generatora chwytliwych haseł reklamowych. Jeśli pociąga Cię ten zawód, sprawdź, czy spełniasz poniższe warunki, a potem na wszelki wypadek zastanów się jeszcze trzy razy, czy odnajdziesz się w tej bezlitosnej branży... ;)
Sprawdź ofertę
Copywriting nie dla każdego - 5 cech dobrego copywritera
1. Potrafisz pisać. W znaczeniu dosłownym - pisać na klawiaturze, a jednocześnie pisać w sensie "tworzyć teksty". Chodzi o tak zwane "lekkie pióro", które często pojawia się w ofertach pracy w copywritingu. Za tym określeniem kryje się szeroki zasób słownictwa i umiejętność szybkiego formułowania przystępnych zdań, a także sprawnego tworzenia spójnych i ciekawych tekstów na różne tematy.
Teksty muszą być poprawne zarówno pod względem ortograficznym i gramatycznym, jak i logicznym. I co najtrudniejsze, muszą być jednocześnie odpowiednio skonstruowane na potrzeby pozycjonowania – choć to umiejętność, którą można zdobyć już w praktyce (więcej na ten temat piszemy tutaj: Dobry copywriting jest na wagę złota).
2. Masz fantazję i poczucie humoru. To absolutna konieczność, bo inaczej w jaki sposób opisałbyś 10 porad jak oszczędzić na zakup mieszkania lub 15 ukrytych zastosowań spinacza biurowego?
Nigdy nie wiesz, z jakim tematem przyjdzie Ci się zmierzyć. Żeby stworzyć tekst interesujący i unikalny, dobry copywriter powinien mieć sto pomysłów na minutę. No, może nie sto, ale przynajmniej kilka i koniecznie jakoś powiązanych z tematem, o którym trzeba napisać.
3. Masz niestandardowe zainteresowania i lubisz zgłębiać tajemnice. Jeśli masz niecodzienne pasje i interesują Cię tematy, które większość osób uważa za czarną magię (lub totalną nudę), istnieje znacznie większa szansa, że sprawdzisz się w tym zawodzie. Dlaczego? Bo już wkrótce będziesz miał szansę zainteresować się międzynarodowym transportem ciężarowym, poznać aktualne trendy w branży budowlanej, zorientować się w rodzajach rolet okiennych, zgłębić tajniki introligatorstwa lub poznać budowę szamb betonowych. Tylko prawdziwa ciekawość świata pozwoli Ci bez większego bólu przebrnąć przez niektóre tematy, które pojawią się na Twojej copywriterskiej drodze.
4. Lubisz czytać. Bo w tym zawodzie czytać trzeba dużo. W końcu aby napisać tekst na jakiś temat, trzeba najpierw na ten temat czegoś się dowiedzieć. Jednym z zadań copywritera jest research w internecie, zdarza mu się też czasem przewertować jakieś książki czy poradniki. Niekiedy trzeba zmierzyć się z obszernym raportem, innym razem z czasopismem branżowym lub specyfikacją techniczną produktu.
Pocieszające jest jednak to, że raz zdobytą wiedzę można potem wykorzystywać wiele razy, zarówno w pracy, jak i poza nią (np. podczas imprezy, zabawiając znajomych ciekawostkami na temat homogenizatorów).
5. Jesteś wielofunkcyjny. Śpiewasz, tańczysz, recytujesz. Bardzo często copywriting zawiera w sobie całą obsługę tekstu – nie tylko jego pisanie, ale także redakcję, formatowanie, dobór zdjęć, publikację na stronie. Dlatego warto wiedzieć, jak to działa "od środka" lub przynajmniej mieć chęć zgłębienia tej tajemnej wiedzy.
Jeśli zaznaczyłeś "tak” przy wszystkich powyższych warunkach, bez cienia wątpliwości jesteś stworzony do zawodu copywritera i chętnie przyjmiemy Twoją aplikację przy najbliższej rekrutacji w naszej firmie. :) Jeśli nie, to mamy nadzieję, że przynajmniej potrafisz teraz docenić trud, jaki nasi specjaliści od literek wkładają każdego dnia w swoją pracę. A może to tylko tak strasznie brzmi...? ;)