Jak tworzyć skuteczne teksty internetowe? 7 zasad webwritingu

Opublikowano: 2018-07-11 15:14:04

Internet to specyficzne medium. Tworząc treści, a zwłaszcza teksty, które mają być w nim publikowane, trzeba trzymać się pewnych zasad. Tylko w ten sposób skutecznie trafi się do odbiorcy ze swoim przekazem.

Treści tekstowe w internecie przybierają przeróżne formy. Mogą to być np.

  • teksty reklamowe,

  • wpisy blogowe,

  • opisy produktów, usług i ogólnie oferty firmy,

  • teksty pozycjonujące,

  • teksty informacyjne.

Choć każdy z tych rodzajów tekstów ma zupełnie inne cele, wszystkie powinny być pisane w oparciu o kilka zasad, jeśli mają skutecznie trafić do internautów. 7 według nas najważniejszych reguł prezentujemy poniżej.

Copywriting - zadady webwritingu

7 zasad tworzenia skutecznych tekstów internetowych

Internet to medium, które zalewa użytkowników tonami treści każdego dnia. Jak sprawić, aby spośród nich wszystkich internauci zwrócili uwagę właśnie na to, co my dla nich przygotowujemy? W tym celu należy pamiętać o następujących zasadach (kolejność przypadkowa – wszystkie są równie ważne!):

  1. Zwięzłość – internauci zwykle nie lubią poświęcać zbyt dużo czasu na czytanie tekstów w sieci. To wcale nie świadczy o ich lenistwie. Na co dzień mogą być zagorzałymi fanami literatury lub poszukiwać pochłaniać tony fascynujących reportaży i artykułów. Jeśli jednak chcemy do nich trafić z jakąś informacją za pośrednictwem sieci, powinniśmy ująć ją w słowa tak zwięźle, jak to możliwe. Tekst nie może być zbyt długi, powinien też być konkretny i rzeczowy, nie nadmiernie ozdobny czy literacki, a także spójny w swojej treści.

  2. Przejrzystość – najważniejsze to być zrozumianym, a w tym celu trzeba przekazywać informacje w sposób klarowny i poukładany. Dłuższe teksty warto podzielić na akapity rozdzielone nagłówkami, mile widziane jest także zastosowanie list numerycznych i wypunktowań.

  3. Prostota – język akademicki zostawmy naukowcom, a literacki – pisarzom. W internecie stosuje się raczej prosty, zrozumiały dla wszystkich język. Warto urozmaicać tekst różnymi konstrukcjami gramatycznymi, używać synonimów, pytań retorycznych czy wykrzykników – czemu nie? Jednak nie przesadzajmy z ozdobami – pamiętajmy, że naszym nadrzędnym celem jest przekazanie informacji.

  4. Atrakcyjny wygląd – formatowanie tekstu jest mile widziane zarówno przez użytkowników, jak i przez wyszukiwarki internetowe. Pogrubienia, pochylenia, nagłówki – wszystkie te wyróżnienia są po to, aby z nich korzystać. Oczywiście z umiarem! Tekst warto też wzbogacić o powiązane z tematem grafiki, ilustracje, zdjęcia, infografiki.

  5. Linkowanie – aby zatrzymać użytkownika dłużej na stronie, warto wstawić w tekście odnośniki do innych podstron, np. do powiązanych artykułów, do oferty firmy itp. Linki powinny być opisane, tak aby internauta wiedział, gdzie zostanie przeniesiony po kliknięciu.

  6. Użyteczność – tekst musi być dla użytkownika przydatny. Inaczej z pewnością zniknąłby wśród tysięcy innych treści, które walczą o uwagę internautów. Użyteczność można rozumieć na wiele sposobów. Tekst może rozwiązywać problem użytkownika, dawać mu cenne porady, przekazywać istotne informacje lub po prostu bawić i być źródłem rozrywki. Ważne jednak, aby internauta wiedział, dlaczego chce go przeczytać i aby nie był zawiedziony po ostatniej kropce.

  7. Angażowanie użytkownika – zachęcanie go do dyskusji, do kontaktu z firmą/właścicielem strony, do wyrażenia swojej opinii lub podzielenia się treścią w mediach społecznościowych. Na tym możemy tylko zyskać!

Więcej na temat copywritingu w internecie piszemy tutaj: Dobry copywriting jest na wagę złota - zapraszamy do lektury!