Jak stworzyć dobry wpis na bloga?

Opublikowano: 2017-11-22 15:44:57

Słowo "stworzyć" zostało w tytule użyte celowo zamiast "napisać", ponieważ przygotowywanie wpisu na bloga to dużo więcej niż składanie zdań i akapitów. O tym, dlaczego warto prowadzić blog firmowy, pisaliśmy już wcześniej (5 powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy). Teraz pora odpowiedzieć na pytanie: jak prowadzić go dobrze?

Pisanie bloga firmowego - jak tworzyć dobre wpisy?

Jak powinien wyglądać wpis na blogu?

Dobry wpis na blogu to taki, który zainteresuje czytelnika, dostarczy mu wartościowych informacji i poprawi jego relację z firmą, a przy tym wpłynie na pozycję strony firmowej w Google. Jak stworzyć taki wpis? Odpowiedzi na to pytanie poszukują zarówno początkujący copywriterzy, jak i osoby, które postanowiły firmowego bloga prowadzić samodzielnie. Oto kilka naszych wskazówek, które mogą okazać się pomocne.

  1. Pisz na tematy, które interesują osoby odwiedzające bloga. Specyfikacje produktów czy opisy skomplikowanych procesów technologicznych mało kogo zainteresują. Nikt zresztą nie wchodzi na bloga w poszukiwaniu informacji, które może znaleźć np. w zakładce z ofertą firmy, na kartach produktów itd. Blog to miejsce bardziej luźne – powinny się tam znaleźć ciekawostki, porady, nowinki z branży. Pamiętaj jednak, żeby wpisy zawsze były powiązane w jakiś sposób z działalnością firmy. O tym zresztą mówi szerzej punkt 2.

  2. Eksponuj kwestie związane z działalnością firmy. Jeśli działalność ta jest bardzo wąska, a znalezienie atrakcyjnego tematu na wpis wydaje się być ogromnym wyzwaniem, nie poddawaj się – użyj wyobraźni. Nawet najtrudniejszą tematykę da się przełożyć na ciekawe i wartościowe treści. Na blogu firmy zajmującej się produkcją gwoździ mogą np. znaleźć się propozycje projektów DIY z ich użyciem bądź przykłady niestandardowych zastosowań elementów złącznych (np. w sztuce, modzie, architekturze).

  3. Używaj prostego, ale inteligentnego języka. Zgodnie ze znanym cytatem Alberta Einsteina: "Wszystko trzeba robić tak prosto, jak to tylko jest możliwe, ale nie prościej". Ile w tym prawdy! Prosty język doskonale trafia do odbiorcy – teksty czyta się szybko i są w całości zrozumiałe. Jednak nadmierne upraszczanie struktury zdań czy unikanie słów dłuższych niż trzy sylaby obniża z kolei wartość tekstu i przejawia brak wiary w inteligencję czytelnika. Dlatego pisz prosto, ale na poziomie – na pewno szybko wyczujesz, gdzie leży złoty środek.
    (Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Pisanie prostym językiem – dlaczego jest takie trudne?)

  4. Nie przesadzaj z długością tekstu. Przeczytanie wpisu na blogu powinno zajmować kilka minut, nie pisz więc opowieści ciągnących się przez kilka stron. Jeśli masz do wyczerpania bardzo obszerny temat, najlepszym rozwiązaniem jest podzielenie wpisu na części i opublikowanie oddzielnych postów. Dzięki temu dasz czytelnikowi odetchnąć przed kolejną dawką informacji i samodzielnie zdecydować o tym, kiedy będzie na nią gotowy.

  5. Zadbaj o konstrukcję tekstu. Dobrze zbudowany tekst to taki, który ma akapity rozpoczynane krótkim, podsumowującym nagłówkiem. Dzięki temu treści łatwiej się przyswaja, a tekst czyta się wygodniej. Nagłówki powinny odpowiadać treściom, które znajdują się bezpośrednio pod nimi, a jednocześnie w miarę możliwości nawiązywać do tematyki całej strony i zawierać frazy kluczowe, na które jest pozycjonowana. Wartościowym zabiegiem jest także stosowanie wszelkich wypunktowań, list numerycznych i innych formatowań, dzięki którym tekst czyta się szybciej, treści łatwiej docierają do odbiorcy, a całość wygląda znacznie lepiej pod względem estetycznym. Pozostaje to nie bez znaczenia również dla mechanizmów Google analizujących zawartość podstron.

  6. Spraw, aby tekst dobrze się prezentował. Poza wspomnianym wyżej formatowaniem, warto urozmaicić tekst zdjęciami, infografikami, tabelami i innymi treściami graficznymi. Doceni to zarówno czytelnik, jak i Google.

  7. Nawiązuj do innych treści na Twojej stronie internetowej. Linkuj do powiązanych tematycznie wpisów na blogu. Jeśli wspominasz o produktach/usługach firmy, dodaj odnośnik do podstrony z ofertą. Dzięki temu ułatwisz użytkownikowi poruszanie się po całej witrynie i odnalezienie treści, które mogą go zainteresować, a przy okazji dorzucisz stronie kilka punktów w walce o pozycję w wyszukiwarkach.

  8. Na koniec wspomnijmy jeszcze o tytule. Nie będzie żadnym odkryciem stwierdzenie, że musi informować o tym, co znajduje się w treści tekstu, a jednocześnie zachęcać do kliknięcia i przeczytania. Nie warto jednak w tej kwestii przesadzać. Zbyt "tajemnicze" i "przekombinowane" tytuły mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

 

A teraz oceń sam: czy powyższy tekst spełnia wszystkie zasady dobrego wpisu na bloga? Daj nam znać, co myślisz! :)